Browsing by Author "KESER, Hafize (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Eğitimde bilgisayar teknolojisine ilişkin uygulamaların değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı Eğitim Teknolojisi Bilim Dalı) YURDAKUL, Bünyamin (Yazar); KESER, Hafize (Tez Danışmanı)Eğitimde bilgisayar teknolojisinin kullanımına yönelik işlevsel öneriler sunmak üzere, Bilgisayar Deneme Okulları'ndaki yönetici, öğretmenler, öğrenci ve veli görüşlerine göre Bilgisayar Deneme Okulları Projesi'ni değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Literatür taraması ve proje okullarında gerçekleştirilen durum saptaması çerçevesinde; yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini yansıtabilecekleri likert türü anket formları geliştirilmiştir. Anket formları kişisel bilgilerin elde edilmesine ve uygulamalarla ilgili görüşlerin belirtilmesine yönelik sorulan içeren iki bölüm halinde düzenlenerek, Ankara İli'ndeki yedi Bilgisayar Deneme Okulu'nda 48 yönetici, 83 öğretmen, 230 öğrenci ve 230 veli olmak üzere toplam 591 kişiye uygulanmıştır. Uygulama sonunda elde edilen veriler frekans, yüzde ve t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde, proje okullarında istenilen düzeyde bilgisayar destekli öğretim yapılmadığı belirlenmiştir. Bilgisayar destekli öğretimin istenen düzeyde yapılmamasında, öğretmenlerin yeterli bilgi ve becerilerinin bulunmaması önemli bir neden olarak ortaya çıkmıştır. Yönetici, öğretmen ve öğrencilere göre, yazılımlar birçok açıdan yetersiz görülmüştür. Bilgisayar derslikleri fiziksel açılardan yeterli olmasına rağmen, öğretim sırasında ve öğretim saatleri dışında verimli kullanılamadığı belirlenmiştir. Öğretme- öğrenme süreçlerinde bilgisayar kullanımı deneklerce olumlu karşılanmıştır. Ancak, yönetici ve öğretmenlere göre yaşanan aksaklıkların giderilmesi için istenen düzeyde değerlendirme ve geliştirme çalışmaları yapılmamıştır. Formatör öğretmenlerin alanlarında kısmen yeterli olduğu, bu nedenle görevlerini tümüyle yerine getiremedikleri belirlenmiştir. Araştırmaya katılan denekler, uygulamaların geliştirilmesi için düzenlenen hizmet-içi eğitim etkinliklerini sayı, süre, kazandırdığı davranışlar ve kaynak materyaller açısından yetersiz olarak değerlendirmiştir. Velilere göre çocuklarının çalışma alışkanlıkları okulda bilgisayar kullanımından olumsuz etkilenmemiştir. Veliler, ilkokuldan başlayarak üniversiteye kadar çocuklarının bilgisayar okur-yazan olarak yetişmesini ve okuldaki bilgisayar laboratuvarlarının kendilerine de hizmet vermesini istemişlerdir. Ulaşılan bulgular çerçevesinde, bilgisayar deneme okullarındaki uygulamaların istenilen nitelikte gerçekleşmediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın son bölümünde, uygulamaların istenilen düzeye getirilebilmesi için; yazılım, donanım, bilgisayar dersliği, bilgisayarların öğretme-öğrenme süreçlerinde uygun kullanım biçimi, formatör öğretmen ve öğretmen eğitimi gibi çalışma alanlarında nitelikli bir altyapının kurulması, uygulamada işe koşulacak değişkenlerin organizasyonu ve yönetiminin sağlanmasına yönelik öneriler sunulmuştur. Abstract In order to provide some functional suggestions about the use of computer technology, and to evaluate Computer Laboratory Schools' Project (CLSP) opinions of administrators, teachers, students, and parents who are affiliated with Computer Laboratory Schools (CLS) were surveyed. Likert type questionnaire was developed in light of the facts which literatüre review provided and the observations at the CLS in order for administrators, teachers, students, and parents to reflect their opinions. The questions in survey forms developed for two main purposes: a) gathering personal information about respondents and b) respondents1 views regarding practices at the CLS. Research sample included 48 administrators, 83 teachers, 230 students, and 230 parents in 7 CLS in Ankara province, Turkey, and the data gathered from these resspondents was analyzed by using frequency, percentage, and "t" test. Findings indicated that at CLS computer assisted instructions were not practiced as intended. Teachers1 lack of essential knowledge and skills were found to be a primary reason for this insuffîcient practices. Administrators, teachers, and students viewed instructional softwares somewhat insufficient from different angles. Moreover, though computer laboratories were physically adequate, during courses and after hours they were not used productively. The use of computers in teaching and learning process was positively accepted by the respondents. However, according to administrators and teachers, problems that faced throughout the program were left unstudied and developmental process was somehow ignored. Teachers who were supposed to be experts in use of information technology were observed to be partly qualified and, therefore, their practices turned to be a mediocre. In addition to this, surveyors mentioned that in- service training programs were not adequate in terms of frequency, time, sources, and developing professional knowledge. According to parents studying habits of their children was not affected negatively. In fact, they desired their children to be computer-literate and demanded some basic services from computer laboratories for themselves. In conclusion, this study indicated that CLS practices were not accomplished its goals as aimed. In order to elevate the instructional practices to an ambitious level; constitution of infrastructure, and developing some developmental approaches in terms of organizational and administrational processes for effective coursewares and hardwares, efficient computer classrooms, appropriate teaching-learning processes, educating experts and classroom teachers qualitatively are considered as suggestions of this study.Item İLKÖĞRETİM MÜFETTİŞLERİNİN TEKNOLOJİ KULLANIM DÜZEYLERİ (GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGESİ ÖRNEĞİ)(ANKARA ÜNVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM PROGRAMLARI VE ÖĞRETİM ANABİLİM DALI) BOZ, Yaşar (Yazar); KESER, Hafize (Tez Danışmanı)Item İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığının farklı değişkenlere göre incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bİlgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı (Eğitim Teknolojisi Programı)) DÖNER, Ceren (Yazar); KESER, Hafize (Tez Danışmanı)Araştırmanın amacı; ilköğretim ikinci kademede öğrenim gören öğrencilerin internet bağımlık düzeylerini belirleyerek farklı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini 2008-2009 eğitim öğretim yılında öğrenim gören Afyonkarahisar il merkezinde bulunan devlet okullarındaki öğrenciler içermektedir. Araştırmanın örneklem grubuna ise bilişim teknolojileri sınıfı bulunan okullarda interneti kullanan 624 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmada veri toplamak için “Kişisel Bilgi Formu” ve “İnternet Bağımlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme araçlarından elde edilen puanlar SPSS 13.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Bulgular bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon analizi ve adımsal regresyon analizleri sonucu değerlendirilmiştir. Bireylerin toplam madde puanlarına göre bağımlılık durumları üç gruba ayrılmıştır. Birinci grup "Patolojik İnternet Kullanıcısı", ikinci grup “Sınırlı Semptom Gösteren", üçüncü grup ise “Semptom Göstermeyen" olarak tanımlanmıştır. Araştırma sonuçları gösteriyor ki: • İlköğretim ikinci kademede öğrenim gören öğrencilerden internet bağımlısı tespit edilmemiştir. İnternet kullanıcılarının %10’u sınırlı semptom gösterenler olup; %90’ı ise semptom göstermeyenlerdir. • İnternet Bağımlılık Ölçeği’nden alınan puanlar, cinsiyete, internet kullanım süresine, günlük kullanım sıklığı ve kullanım mekanı değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. • İnternet bağımlılığını yordayan en önemli değişken “haftalık internet kullanım sıklığıdır. • İnternet bağımlılığı ile günlük kullanım saati ve yaş değişkenleri arasında düşük düzeyde ve pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardır.Item İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarının incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı (Eğitim Teknolojisi Programı)) KAVUK, Melike (Yazar); KESER, Hafize (Tez Danışmanı)Bu araştırmanın genel amacı; ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin, kişisel özellikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma durumlarını belirlemek; öğrencilerin sanal zorba ve sanal kurban olma durumlarını ortaya koymaktır. Araştırma tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Bu tanımlayıcı araştırmanın katılımcıları, Türkiye'de (Bolu), 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıfa devam eden 2082 öğrenciden oluşmuştur. Öğrencilerin kişisel özellikleri ile bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanma durumlarını belirlemek amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen anket; sanal zorbalık yapma ve sanal zorbalığa maruz kalma durumlarını belirlemek amacıyla, Ayas ve Horzum (2010) tarafından geliştirilen ?Sanal Zorba ve Kurban Ölçeği? kullanılmıştır. Analizlerde ortalama ( ), standart sapma (SS), frekans (N), yüzde (%), bağımsız gruplar için t-testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, cinsiyet, aile gelir durumu, internet kullanım süresi ve internet kullanım amacı ile sanal zorba ve sanal kurban olma arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Erkekler kızlara göre, aile gelir düzeyi yüksek olanlar düşük olanlara göre, internet kullanma süresi fazla olanlar az olanlara göre daha fazla sanal zorba ve sanal kurban olmaktadır.AbstractThe general aim of this research was to determine the primary education second stage (grades 6, 7 and 8) students? personal information and their usage level of information and communication tools, their cases of being a cyber bully and a cyber victim. The model of this research is ?Survey Model?. The participants of this descriptive research consist of 6, 7 and 8th grade students (n=2082) who attend primary education schools in Turkey (Bolu) during the 2009-2010 academic year. A survey, which was developed by researcher of this study, was utilised in determining the the students? personal characteristics, and ?Cyber-Bully and Victim Scale? developed by Ayas and Horzum (2010) was utilised in determining the students? cyber-bullying attempts and exposure to cyber-bullying. Mean ( ), standard deviation (SS), frequency (f), percentage (%), t-test and one-way ANOVA for independent samples were utilized in the analyses of data. According to the findings of the research, the gender, income level of family, the duration of internet usage and the aim of internet usage were found to be positively correlated to being a cyber bully and being a cyber victim. The following results were obtained in favour of the variables respectively: Boys, students' whose family incomes are high and students who use internet much more.Item Öğretim amaçlı bir çoklu ortam yazılımı geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi(Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi) SEMERCİ, Ali (Yazar); KESER, Hafize (Tez Danışmanı)Araştırmanın bu bölümünde araştırmanın aşamaları, uygulanması ve bulguları özetlenmekte, deneysel işlemler sonucu elde edilen bulgulara dayalı olarak geliştirilen önerilere yer verilmektedir. ÖZET Araştırma, yazılım geliştirme sürecine ilişkin veriler doğrultusunda öğretim amaçlı çoklu ortam yazılımı geliştirilmesi, geliştirilen yazılımın uzman görüşlerine sunulması ve etkililiğinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilen deneysel çalışmaları kapsamaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanması aşamasında, genel tarama ve öntest sontest kontrol gruplu gerçek deneme modelleri bir arada kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle çoklu ortam yazılımı hazırlamanın kuramsal boyutu, literatüre ve internet taramasına dayalı olarak ortaya konmuştur. Yazılım geliştirme süreci; Yazılım Öncesi Hazırlıklar-Öğretim Tasarımının Geliştirilmesi, Senaryonun Geliştirilmesi, Tasarımın Bilgisayar. Ortamına Aktarılması, Uygulama-Değerlendirme-Geliştirme aşamalarını içerecek şekilde, dörtlü bir sınıflandırma ve dairesel bir yapı içerisinde ele alınmıştır. Belirlenen yazılım geliştirme süreci çerçevesinde Asymetrix Multimedia Toolbok 4.0 yazarlık sistemi ve Visual Basic programlama dili birlikte kullanılarak, Polis Akademisi öğrencileri için Trafik Kontrolleri, Suç ve Ceza Tutanağı Düzenlenmesi ile Geçme ve Geçilme Kontrolü konularının öğretilmesine yönelik bir çoklu ortam yazılımı geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım, Ankara Üniversitesi ve Gazi Üniversitesi'nde görevli uzman kaynak grubun onayına sunulmuş ve öğretim yazılımı olarak kullanılabileceği belirlenmiştir. 72 73 Araştırmanın deneysel işlemlemleri için yazılımın hedef kitlesi olarak 1998-1999 eğitim ve öğretim döneminde öğrenim gören Polis Akademisi 4. sınıf öğrencileri seçilmiştir. Araştırmada deney ve kontrol grubunun seçileceği sınıf, Polis Akademisi'ndeki 9 adet 4. sınıf arasından kur'a sonucu belirlenmiştir. Öğrenciler deney ve kontrol grubuna random yolla atanmıştır. Polis Akademisi'nin yatılı bir okul olması, öğrenime devam eden öğrenciler için belirli bir yaş sınırlaması bulunması, bütün öğrencilerin eşit koşullarda bilgisayar dersi almaları gibi özellikler göz önünde bulundurularak öğrenciler deney ve kontrol grubuna uyruk, cinsiyet ve son üç yılki başarı ortalamaları dikkate alınarak atanmıştır. Her iki gruba da 16 öğrenci seçilmiştir. Denel işlemler öncesi her iki gruba da öntest uygulanmıştır. Hazırlanan çoklu ortam yazılımını, deney grubu Polis Akademisi Bilgisayar laboratuarında her öğrenciye bir bilgisayar düşecek şekilde, (network ortamında) kontrol grubu ise sınıf ortamında mevcut öğretim yöntemini kullanarak öngörülen süre içerisinde tamamlamışlardır. Deney grubunun bilgisayar ortamında yaptığı bütün işlemler log.file olarak öğretici değerlendirmesine sunulmak amacıyla bilgisayar ortamına kaydedilmiştir. Yazılımın tamamlanmasını müteakip sontest işlemi deney grubu öğrenciler için bilgisayar ortamında, kontrol grubu öğrenciler ise yazılı materyal olarak uygulanmıştır. Araştırma bütün boyutlarıyla birlikte Aralık 1997-Mayıs 1999 tarihlerini kapsayan iki yıllık bir sürede tamamlanmıştır. Araştırmanın deneysel model çerçevesinde yürütülen aşaması neticesinde elde edilen veriler, araştırmanın amaçları ve toplanan veri özelliklerinin gerekleri göz önünde bulundurularak, uzman bir istatistikçinin rehberliğinde aritmetik ortalama, ortanca, standart sapma, serbestlik derecesi, anlamlılık düzeyi, t testi ile çözümlenmiş ve araştırma amaçları doğrultusunda yorumlanmıştır. 74 Araştırma konusu çoklu ortam yazılımının uygulanması neticesinde elde edilen bulgular hem deney hem de kontrol gruplarının son test puanlarının ön test puanlarında yüksek olduğunu göstermiştir. Ancak çoklu ortam yazılımını kullanan grup ile mevcut öğretim yöntemini kullanan grubun erişi puanları karşılaştırıldığında, çoklu ortam yazılımını kullanan öğrencilerin erişisinin mevcut öğretim yöntemi ile öğrenen öğrencilerin erişisinden daha yüksek olduğu görülmüştür. SONUÇ Araştırma sınırlılıkları çerçevesinde; literatür taraması sonucu elde edilen veriler ışığında çoklu ortam yazılımı geliştirme süreci ortaya konulmuştur. Bu çerçevede, öğretim amaçlı bir çoklu ortam yazılımı geliştirilmiştir. Uzman görüşlerine sunulan ve değerlendiren uzmanlar tarafından öğretim amaçlı olarak kullanılabileceği konusunda görüş birliğine varılan yazılımın denel işlemleri neticesinde, yazılımın Polis Akademisi'ndeki mevcut öğretim yöntemine göre daha etkili bir öğrenme sağladığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak elde edilen sonuçlar aşağıda verilmiştir. 1- Literatür Taramasına Göre Elde Edilen Sonuçlar 1.1- Farklı yazılım geliştirme süreçleri olmasına rağmen çoklu ortam yazılımı geliştirme genellikle dairesel bir süreç olarak ele alınmaktadır. 1.2- Literatüre dayalı olarak elde edilen bulgular ışığında araştırmacı tarafından hazırlanan çoklu ortam yazılımının uzman grup değerlendirmesi neticesinde eğitsel bir nitelik taşıdığı ve öğretme-öğrenme sürecinde özellikle bireysel öğretim amaçlı olarak kullanılabileceği belirlenmiştir. 1.3- Literatüre dayalı olarak ortaya konan çoklu ortam yazılımı geliştirme süreci, çoklu ortam yazılımı geliştirmek için yeterli ve uygun bulunmuştur. Abstract This research has covered those processes of developing of instructional multimedia software based on studies on main resources and Internet, taking advice of experts, experimental studies of defining the effectiveness, conclusions and interpretations. In this research, the Asymetrix Multimedia Toolbook 4.0 authoring system and Visual Basic program language has been used. In order to ensure an efficient assessment, the software has also been presented 8 scientists from the University of Ankara and the University of Gazi. According to review and assessments of the scientists, this software has an instructional value and may be used in learning and training process. The software has been applied on an experimental group, which is selected from 1998-1999 educational term senior class students of The Police Academy, in such a random way that regardless of their sex, nationality and average success of the first three years. 16 students have been selected for the experimental and for the control group. Before experimental studies, the pre-test has been applied on both groups. The experimental group has completed the prepared multimedia software under the condition of respective computer for each student in the computer laboratories of The Police Academy in a programmed time. These processes of the experimental group have been saved as log.file in students' computers for assessment. Meanwhile, traditional learning method has been applied in another classroom to the control group. After this, the post-test has been applied on the experimental group by using multimedia and on the control group by using written material in the classroom.