Browsing by Author "KARGIN, Tevhide (Tez Danışmanı)"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Hikaye haritası tekniğinin zihin engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini kazanmalarındaki etkililiği(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı) IŞIKDOĞAN, Necla (Yazar); KARGIN, Tevhide (Tez Danışmanı)Bu araştırma; kaynaştırma sınıflarında öğrenim gören hafif derecede zihin engelli öğrencilere okuduğunu anlama becerisinin geliştirilmesinde hikaye haritası tekniği ile sunulan öğretimin etkililiğini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın konusunu oluşturan öğrenciler; 2. ve 3. sınıfa devam eden, İlköğretim ikinci sınıf düzeyinde bağımsız okuma doğruluğu (%99 ve üzeri) ve ikinci sınıf düzeyinde bağımsız yazabilme becerisine sahip olan, öğretimi yapılacak okuduğunu anlama becerilerinde ikinci sınıfın öğretimsel düzeyine sahip (sorulan sorulara % 89 -70 doğrulukta cevap verme) hafif derecede zihin engelli öğrencilerden oluşmuştur. Araştırma, Sincan İMKB Prof. Dr. Faruk Kadri Timurtaş ilköğretim okuluna devam eden hafif derecede zihin engelli tanısı olan, okuduğunu anlama becerilerinde güçlüğü olan 7 öğrencinin deney grubuna ve Ankara ili Çankaya ilçesine bağlı olarak hizmet veren özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden ve deney grubunun benzer özelliklerini gösteren 7 öğrencinin ise kontrol grubuna seçilmesiyle yürütülmüştür. Araştırmada, “öntest-sontest, kontrol grubu” deneysel model kullanılmıştır. Öntestin verilmesinden sonra, deney grubuna araştırmacı tarafından 16 oturumluk okuduğunu anlama becerilerinin gelişiminde hikaye haritası tekniğini kullanarak bir uygulama yapılmıştır. Uygulama sonrasında her iki grupta sonteste tabii tutulmuştur. Elde edilen veriler Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri ile analiz edilmiştir. Araştırmanın amacına yönelik toplanan veriler yukarıda belirtilen istatistiksel yöntemlerle işlendiğinde 16 öğretim oturumunun sonunda deney grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin anlamlı bir şekilde arttığı bulunmuştur. Kontrol grubu öğrencilerinin ise okuduğunu anlama becerilerinde anlamlı bir değişme olmamıştır.Item Oyun müdahele programının 3-5 yaş arasındaki özel gereksinimli çocukların bilişsel becerilerinin desteklenmesindeki etkililiğin incelenmesi(Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı) KARGIN, Tevhide (Tez Danışmanı); KAYA, Ayşegül (Yazar)Bu çalışmada Oyun Müdahale Programının (OMP) 3-5 yaş arası özel gereksinimli çocukların bilişsel becerileri üzerindeki etkililiğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Öntest-sontest kontrol grup şeklinde deneysel desen kullanılan araştırmanın grubunu, Ankara ilinde belirlenen özel eğitim ve rehabilitasyon merkezine devam eden özel gereksinimli 3-5 yaş aralığında 10'u kız, 3'ü erkek 13 çocuk oluşturmaktadır. Bu çalışmada veri toplamak amacıyla Oyun Müdahale Programı ve Oyun Müdahale Programına Dayalı Kontrol Listesi kullanılmıştır. Uygulanan müdahale programının çocuklar üzerindeki etkililiğini belirleyebilmek için araştırma grubunu oluşturan çocuklar, deney ve kontrol olmak üzere iki gruba ayrılmış ve deney grubunu oluşturan özel gereksinimli çocuklara 3 hafta boyunca, haftada iki defa 15-25 dakika boyunca Oyun Müdahale Programı uygulanmıştır. Her iki gruptaki çocuklar araştırmanın 1., 5. ve 8. haftasında Oyun Müdahale Programına Dayalı Kontrol Listesi ile performansları ölçülmüştür. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Bu veriler üzerinden; bilişsel becerileri gözlenen çocuklardan Oyun Müdahale Programına katılanlarla (deney) bu programa katılmayanların (kontrol) müdahale sonrasındaki performanslarının farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için Mann Whitney U Testi ve deney öncesi ve sonrası bilişsel becerilerinin anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Oyun Müdahale Programına katılan özel gereksinimli çocukların katılmayanlara göre bilişsel becerileri arasındaki farkın daha yüksek ve anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca deney grubunu oluşturan özel gereksinimli çocukların müdahale öncesi ve sonrasındaki performanslarının olumlu yönde farklılaştığı ortaya çıkmıştır.AbstractThe aim of this study is to examine the effectiveness of Play Intervention Program (PIP) on the cognitive skills of children with special needs with the range of 3-5 years. Pretest-posttest control group experimental design was implemented in this study. The sample consisted of 13 children with special needs (10 girls and 3 boys) who attend to the special education and rehabilitation center in Ankara. Play Intervention Program and the Play-Based Intervention Program Checklist were used for data collection. In order to assess the effect of intervention program on the children with special needs, children were divided into two groups: experimental group and control group. The intervention program was applied to the children in the experimental group over the three weeks; twice a week for 15-25 minutes. Children in both groups were assessed using Play-Based Intervention Program Checklist on the 1st, 5th and 8th week of the study. Data were analyzed using SPSS. Mann Whitney U test was used in order to test whether or not there is a significant difference after the intervention program in the children?s cognitive skills between experimental group and control group and Wilcoxon Signed Ranks Test was used in order to test whether or not there is a significant difference in children?s cognitive skills in the experimental group before and after the study. It was found that children who participated to the Play Intervention Program showed significant improvements in cognitive skills compared to the children who did not participate. Also, a significant increase in cognitive skills was found when pre-and post test results in the performance of children in experimental group were compared.