Browsing by Author "Batu, Emine Sema"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Farklı Branştan İlkokul Öğretmenlerinin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı, Yasal Düzenlemeler ve Kaynaştırma Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri(Ankara Üniversitesi, 2016-11-21) Yılmaz, Engin; Batu, Emine Sema; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmada, Eskişehir’deki bir ilkokuldaki öğretmenlerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP), yasal düzenlemeler ve kaynaştırma uygulamaları hakkındaki görüşlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Öğretmenlerin branşları sınıf öğretmenliği, özel eğitim öğretmenliği, okul öncesi öğretmenliği, İngilizce öğretmenliği ve rehberlik branşlarından oluşmaktadır. Çalışmanın verileri yarı-yapılandırılmış görüşme tekniğine uygun görüşme soruları hazırlanarak, gönüllü 17 öğretmen ile yapılan görüşmeler sonucunda elde edilmiştir. Görüşmeler beş ile 21 dakika arasında değişen sürelerde gerçekleşmiştir. Yapılan görüşmelerden sonra araştırma verileri betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel gereksinimli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunlar daha çok; sınıf mevcutlarının özel gereksinimli öğrencilere göre düzenlenmemesi, eğitsel değerlendirme, tanılama ve yerleştirmede problemlerin olması, süreç içerisindeki kişilerin yeterince bilgilendirilmemesi, velilerin çocuklarının özel durumlarını kabul etmemeleri, normal gelişim gösteren öğrencilerin özel gereksinimli öğrencilere karşı olumsuz tutum ve davranışlar sergilemeleri üzerinde yoğunlaşmaktadır. Çalışmada ayrıca, BEP ile ilgili genel olarak bilgi sahibi olunduğu, BEP geliştirme sürecinde sorumlulukların yerine getirildiği, rehberlik servisi ve okul idaresinden gerekli desteğin özel gereksinimli bireylere sağlandığı sonucu elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular bazı öneriler sunmuştur. Sınıf mevcutlarının azaltılması, fiziksel, öğretimsel ve davranışsal düzenlemelerin yapılması; eğitsel değerlendirme, yerleştirme ve tanılama işlemlerinin titizlikle yapılması, süreç içerisindeki herkesin bilgilendirilmesi ve destek eğitim odalarının yaygınlaştırılması durumunda kaynaştırma uygulamalarının daha başarılı olacağı düşünülmektedir.Item Okul Öncesi Öğretmenlerinin Kaynaştırmaya İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi(Ankara Üniversitesi, 2017-08-10) Batu, Emine Sema; Odluyurt, Serhat; Alagözoğlu, Ezgi; Çattık, Melih; Şahin, Şerife; Eğitim Bilimleri FakültesiKaynaştırma uygulamalarının ilk basamağı okul öncesi eğitim kurumlarıdır. Kaynaştırma son yıllarda okul öncesi eğitim kapsamında daha fazla önem kazanmakta ve daha fazla kullanılan terim olmaktadır. Kaynaştırma uygulamaları bazen sorunlarla bazen de sorularla gerçekleştirilmektedir. Alanyazındaki araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sırasında pek çok sorunla karşılaştıkları söylenebilir. Bu bağlamda, bu araştırmanın genel amacı, okul öncesi öğretmenlerinin okullarındaki kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Çalışmanın katılımcıları, Eskişehir ilindeki devlet anaokullarında çalışan ve sınıflarında hâlihazırda ya da geçmiş yıllarda kaynaştırma öğrencisi olan 45 okul öncesi öğretmenidir. Katılımcılarla yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları, katılımcıların kaynaştırma uygulamasına ilişkin olumlu görüşlere sahip olmalarına karşın kaynaştırma ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmadıkları yönündedir. Katılımcı öğretmenler bilgi eksikliklerinin kaynaştırma, özel gereksinim türleri ve özellikleri, etkili öğretim yöntemleri, uyarlama yapma ve benzeri konularda olduğunu belirtmişlerdir. Çalışmadan elde edilen bulgular alanyazında bulunan kaynaklarla karşılaştırılarak tartışılmıştır.Item The Effectiveness of Progressive Time Delay on Teaching Pedestrian Skill to Individuals with Intellectual Disability(Ankara Üniversitesi, 2020-09-01) Ağrı, Kübra; Batu, Emine Sema; Eğitim Bilimleri FakültesiThe purpose of the study was to examine the effectiveness of progressive time delay teaching method on teaching a pedestrian skill to individuals with intellectual disabilities. The study was conducted with three participants with mild intellectual disabilities who were 10-11 years old. Multiple probe design across participants was used in the study. The results of the study revealed that the participants of the study acquired the targeted pedestrian skill, the first participant maintained the acquired skill one, three and five weeks after the implementation was completed whereas the third participant maintained the skill one, two and four weeks after the implementation was completed. Besides, all participants generalized the skill which they acquired on a simulation material to a real environment. Social validity results of the study revealed that the parents of the participants and the policeman who took part in the generalization session had positive opinions about the study.Item Türkiye’de İlkokul ve Ortaokullarda Yapılan Kaynaştırma Araştırmalarının Gözden Geçirilmesi (2006 - 2016)(Ankara Üniversitesi, 2018-09-01) Batu, Emine Sema; Cüre, Göksel; Nar, Salih; Gövercin, Duygu; Keskin, Muhammed; orcid.org/0000-0003-0770-5145; orcid.org/0000-0001-6282-0651; orcid.org/0000-0002-9801-4085; orcid.org/0000-0002-1506-0570; orcid.org/0000-0002-4389-7327; Eğitim Bilimleri FakültesiBu araştırmanın amacı 2006-2016 yılları arasında ilkokullar ve ortaokullarda yurt içinde yapılan kaynaştırma uygulamaları ile ilgili araştırmaların tematik olarak gözden geçirilmesidir. Bu amaca uygun olarak araştırma kapsamına ele alınacak araştırmalar için bir takım kriterler getirilmiştir. Bu kriterlerde araştırmalar için; (a) ilkokul ve/veya ortaokul kademelerini ele almış olması, (b) katılımcılarının (aile, eğitimci, öğrenci) kaynaştırma uygulaması sürecinin içinde yer alıyor olması, (c) doğrudan kaynaştırma uygulamasını ele alıyor olması, (d) makalelerin hakemli bir dergide yayımlanmış olması, (e) elektronik veri tabanlarından erişilebiliyor olması şartı aranmıştır. Bu kriterlere göre araştırmalar değerlendirildiğinde 78 yüksek lisans, 9 doktora tezi ve 55 makale olmak üzere toplam 142 araştırmaya ulaşılmıştır. Bu araştırmalar nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak ele aldıkları konulara göre ana temalara ve alt temalara ayrılmıştır. Bu temalar altında tüm araştırmalar genel olarak değerlendirildiğinde var olan durumu belirlemeye yönelik çok sayıda araştırma yapılmasına rağmen belirlenen sorunları iyileştirmeye yönelik az sayıda araştırmanın olduğu görülmektedir. Betimsel araştırmalarda kaynaştırma uygulamalarına ve bu uygulamaları etkileyen bireylere yönelik birçok sorun belirlenmiştir. İleride, bu sorunların giderilmesine yönelik önceki iyileştirme araştırmaları da göz önünde bulundurularak yeni araştırmalar planlanması önerilebilir.