Bu çalışma 1 Mayıs 2004 yılında Avrupa Birliği (AB) üyesi olan Polonya
Cumhuriyeti’nin kamu diplomasisi uygulamalarını, tarihsel geçmişten hareketle,
Polonya’nın tarihsel süreçte güçlü komşuları tarafından fiziksel varlığının ortadan
kaldırıldığını, bu konuda ciddi travma(lar) yaşadığını ve yine bu bağlamda ciddi
kimlik krizleri yaşadığını göz önünde bulundurarak analiz etmiştir. Makalenin temel
argümanını, Polonya’nın siyasi tarihinin, kimliğinin, kültürünün ve bu bağlamda
ortaya çıkan ulusal mirasının ülkenin bugünkü kamu diplomasisi uygulamalarına
keskin bir şekilde yön verdiği iddiası oluşturmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmada,
Polonya’nın özellikle 2000 yılı sonrası takip ettiği kamu diplomasisi politikalarında
ülkenin fiziksel mevcudiyetinin, var oluşunun, egemenlik haklarının ve Avrupa uluslar
ailesi ve AB içerisindeki siyasi, kültürel ve ekonomik kimliğinin sağlamlaştırılmasına
yönelik uygulamalara ağırlık verildiğinin analizi yapılmıştır. Bu analiz Polonya
devletinin kamu diplomasisi uygulamalarının iki ana aktörü olan Polonya
Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Polonya Enstitüleri’nin
ve Polonya Cumhuriyeti Kültür ve Ulusal Miras Bakanlığı tarafından desteklenen
Adam Mickiewicz Enstitüleri’nin çalışmaları üzerinden gerçekleştirilmiştir. Analiz
kapsamında, Polonya’nın kamu diplomasisi faaliyetlerinde yukarıda ifade edilen
unsurları hangi araçlar aracılığıyla ortaya koymaya çalıştığı ve kamu diplomasisi
uygulamalarında bunları ne ölçüde yansıtabildiğinin analizi yapılmıştır. Bu
bağlamda Polonya kamu diplomasinin kendine özgü yanlarının neler olduğu
ve ulus markalamasının Polonya için neden önemli olduğu sorularına da çalışma içerisinde
yanıtlar aranmıştır.
This study analyzed the public diplomacy practices of the Republic of Poland
that became a member of the European Unionon 1 May 2004. based on the historical
past, considering that Poland's physical existence was eliminated by its powerful
neighbors in the historical process, and it experienced serious traumas and identity
crises. In this context, the main argument of the article is that Poland's political
history, identity, culture and national heritage that emerge in this context sharply
direct the country's current public diplomacy practices. This study analyzed that the
public diplomacy policies followed by Poland, after 2000, focused on practices aimed
at consolidating the country's physical presence, existence, sovereign rights and
political, cultural and economic identity within the European family of nations and in
the EU. This analysis was carried out through the two main actors of the Polish state's
public diplomacy practices, the Polish Institutes and the Adam Mickiewicz Institutes.
Within the scope of the analysis, an analysis was made of the tools through which
Poland tried to reveal the above-mentioned elements in its public diplomacy activities
and to what extent it was able to reflect them in its public diplomacy practices.
(Ankara : Ankara Üniversitesi, 2018) Akdemir, Erhan; Siyasal Bilgiler Fakültesi
Kurumsal anlamda Avrupa Birliği (AB), uluslararası arenada küresel
ısınmadan, Ortadoğu barış sürecine, Afrika’daki siyasal ve ekonomik
azgelişmişlikten, mülteci ve sığınmacı sorunlarına kadar uzanan geniş bir yelpazede
çeşitli ulusal, uluslararası, bölgesel ve küresel aktörlerle ilişkiler yürütmekte ve
diplomatik temaslar sağlamaktadır. AB aynı zamanda bu ilişkilerini yürütürken çeşitli
politikalar da takip etmektedir. Ancak AB’nin dış ilişki kurmakta ve diplomatik
temaslar yürütmedeki başarısını politika ortaya koymada ve uygulamada
görememekteyiz. Bu itibarla bu çalışma AB’nin dış politikasını ve dış ilişkilerini
analiz ederek dış ilişkilerdeki yetkinliğin dış politikaya neden yansımadığını
araştırmaya çalışacaktır.